Orkisz – Posiłek legionistów i gladiatorów

Pszenica Orkisz (triticum spelta) znana była w czasach rzymskich, stanowiła część posiłków gladiatorów i zawodników igrzysk. Ponieważ jednak dawała mniejsze plony niż inne odmiany pszenicy, rolnicy na szerszą skalę zaczęli uprawiać pszenicę samopszą, a potem – zwyczajną.



Ziarno orkiszu zawiera więcej białka (13–17 proc.) niż ziarno pszenicy zwyczajnej. Jest od niej także bogatsze w lepiej przyswajalny gluten. Ponadto zawiera więcej cynku, miedzi i selenu oraz witamin A i E. Dominującym kwasem tłuszczowym jest wartościowy dla zdrowia kwas linolenowy. Gatunek ten jest również bogatym źródłem błonnika

Orkisz zawiera w swoim składzie średnio 56 proc. skrobi, 11,6 proc. białka, 2,7 proc. tłuszczu i 2 proc. składników mineralnych, 100 g ziarna to 1340kJ/320 kcal. Zboże jest ciepłe, tłuste, a jednak delikatniejsze od innych. Kto je spożywa w miarę systematycznie w jakiejkolwiek postaci, będzie miał prawidłowe ciało i krew, pogodne usposobienie i radość serca.

Mąka z pszenicy orkiszowej mogą być z powodzeniem używane do wypieku pieczywa pszennego, pszenno-żytniego, do produkcji makaronów czy też pysznych racuchów z jabłkami, naleśników a także tych wszystkich produktów, w których dotychczas stosowaliśmy jest mąkę z pszenicy zwyczajnej. Wysoka zawartość kleju dobrze wpływa na jakość wypieków.

Porównanie mąk, ceny z 2016 r.
Produkty Cena (w zł brutto) Wartość odżywcza w 100g (kcal) Tłuszcz (w 100g): Węglowodany: Białko Cena odżywczości produktu (cena za 100 kalorii) w zł
W tym cukry Błonnik (g)
Mąka pszenna pełnoziarnista typ 1kg 1850 Lidl 2,49 338,00 2,20 64,00 1,50 12,00 7,30 0,07
Mąka pszenna szymanowska typ 480 1kg Polskie Młyny 2,39 350,00 1,50 71,00 2,20 12,00 2,20 0,07
Mąka orkiszowa typ 700 1kg Polgreen 9,99 334,00 2,26 62,47 3,04 12,89 5,93 0,30
Mąka gryczana pełnoziarnista 500g Bio Planet 7,99 384,00 3,10 73,00 2,60 13,00 b.d 0,42

Kleik z orkiszu zmniejsza zapotrzebowanie na insulinę i przyspiesza przemianę materii. A kawa orkiszowa poprawia trawienie, działa lekko przeczyszczająco. Kwas krzemowy jest zbawienny dla paznokci i włosów, wzmacnia też aktywność mózgu. Dieta z dużą zawartością orkiszu sprzyja walce z nadmiernym poziomem cholesterolu we krwi a ponadto daje szybko poczucie nasycenia. A ponieważ to poczucie utrzymuje się długo – mniej jemy. Co wyrównuje to, że przetwory i pieczywo orkiszowe jest nieco droższe od pszennego czy żytniego.

Przepis:
Sałatka z orkiszem
Składniki: 150g orkiszu, pół główki sałaty lodowej, 50g suszonych pomidorów, 2 świeże pomidory, ser mozarella. Sos: oliwa z oliwek (2 łyżki), ocet balsamiczny (1 łyżka), syrop malinowy (1 łyżka), sól, 3 ząbki czosnku.
Składniki sosu mieszamy i doprawiamy do smaku. Sałatę, świeże pomidory i mozarellę kroimy w paski, dodajemy suszone pomidory. Mieszamy, na końcu dodając wcześniej ugotowany i ostudzony orkisz. Całość przed podaniem skrapiamy sosem.

Wykorzystane źródła: Interia

Udostępnij →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *