Śliwki [OWOCE SIERPNIA]

Cudze chwalicie, swego nie znacie, można by powiedzieć o śliwkach w czasach, gdy zachwycamy się działaniem ananasów, mango, melonów. Tymczasem polskie śliwki,  które w tym roku obrodziły tak, jakbyśmy obchodzili święto urodzaju i dożynki dziesięciolecia, zasługują na nasze uznanie. Zajęły też wysoką pozycję w rankingu To Warto Jeść 2017 r. W tegorocznej edycji na pewno nie stracą miejsca w czołówce.

Śliwka (Prunus domestica L.) zawiera witaminy A, C, E i z grupy B. Jest źródłem potasu, który reguluje ciśnienie krwi, ponadto żelaza, magnezu, wapnia i fosforu.   Zapobiega zaparciom oraz wspomaga ich leczenie, usprawniając perystaltykę jelit. Poprawia apetyt. Wykazuje właściwości antynowotworowe oraz przeciwmiażdżycowe. [1] Duża ilośc witamin z grupy B, a więc tych, które uzdrawiają nerwy, wyrobiła śliwkom opinię owoców “rozweselających”, a także uspokajających. [2]

W porównaniu do świeżych owoców suszone śliwki zawierają pięciokrotnie więcej witaminy A oraz o wiele więcej błonnika, żelaza oraz fosforu.

Pestki śliwek zawierają trującą dla organizmu amygdalinę – związek, którego jednym ze składników jest kwas pruski.

Kilogram śliwek dostarcza niewiele ponad 400 kcal, dlatego śmiało można je spożywać (byle bez pestek!) w najróżniejszych dietach, tym bardziej, że – sprawdziliśmy na sobie – doskonale ułatwiają wypróżnianie. {1]

Wystarczy wypić 1/2 szklanki soku z suszonych śliwek dziennie, by u większości osób uzyskać efekt przeczyszczający. Przypuszcza się, że magnez w śliwkach działa w podobny sposób jak siarczan magnezu (sól gorzka), co powoduje rozluźnienie konsystencji mas kałowych. (…) Suszone śliwki są dość dobrym źródłem błonnika i pomagają łagodzić zaparcia. Śliwki suszone, które należy umyć i namoczyć na noc w szklance przegotowanej wody, są łagodnym, niedrażniącym jelit, niezawodnym środkiem przeczyszczającym, niepowodującym przyzwyczajenia i zalecanym ludziom prowadzącym siedzący tryb życia (namoczoną filiżankę owoców należy następnego dnia zjeść po połowie rano i wieczorem). [3]

Czyli: 

  1. trzy, cztery suszone śliwki zalewamy na noc szklanką przegotowanej wody
  2. rano wypijamy połowę płynu i zjadamy połowę śliwek
  3. to samo wieczorem

Niech Wam brzuszki lekkimi będą!

Śliwki (Prunus domestica L.)
Wartość odżywcza w 100g
Wartość energetyczna (kcal) 45
Tłuszcz (g) 0,2
w tym tłuszcze nascycone (g) 0,04
Węglowodany (g) 11,7
w tym cukry (g) 3,4
Białko (g) 0,6
Sól (g) b.d.
Błonnik (g) 1,6

 

Pompadurki [PRZEPIS]

Zagnieść ciasto z 25 dag: mąki, masła i twarogu. Ciasto rozwałkować na 1 cm grubości, pokroić na kwadraty o bokach około 8 cm. 50-70 dag śliwek umyć, wyjąć pestki, a na ich miejsce nasypać brązowego cukru. Nad każdą śliwką zlepić kwadrat ciasta i pompadurki ułożyć na blasze. Wstawić do gorącego piekarnika i upiec na złoty kolor. Układać na półmisku, posypując przez sito cukrem pudrem. Podawać gorące, choć pyszne są i zimne.

Źródło przepisu:  Czy wiesz, co jesz?, Irena Gumowska, Świat Książki, Warszawa 1996

Pompadurki z lata 2018 r.

 

Pompadurki z lata 2019 r.
Pompadurki z lata 2019 r.

[1] Naturalne leczenie, PWH ARTI, Warszawa 2016

[2] Czy wiesz, co jesz?, Irena Gumowska, Świat Książki, Warszawa 1996

[3] 100 roślin w twoje kuchni, Maria Szustakowska-Chojnacka, PZWL, Warszawa 2007

Udostępnij →

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *